-DEFINICIÓ: art d'esculpir.
Cal que distinguim entre:
-TALLA o cistellet: Es refereix etimològicament al concepte d'escultura derivat del llatí.
SCUPLERE: treball per mitjà el martell i el cisell sobre materials durs. La talla de fusta (que és més suau), permet d'emprar la maça i la gúbia. L'autor extreu del bloc del material l'obra d'art que té en el seu interior.
-MODELAT: fa falta materials tous fets a mà o amb algun utencili com per exemple l'espàtula.
El procediment més important, del procés, per obtenir l'obra és el que es fa quan és de bronze, mitjançant fundicions.
-LA PLÀSTICA
Deriva del grec plastiqué, o art de modelar i fa referència només a aquella activitat escultòrica ue us materials tous, modelables a mà. També plàstica defineix tota l'activitat escultòrica. Venint del grec, plàso, és tota aquella direigida al tacte i a la vista (apart de la música i la poesia).
-LA TRIDIMENSIONALITAT
La característica pròpia de l'escultura i que la diferència de la pintura, és la tridimensionalitat. Això s'hi troba a en l'escultura de bulto rodó i exempta , també a l'escultura amb relleu. La tridimensionalitat provoca la multiplicitat de punts de vista, la percepció de la peça es pot fer de llocs diferents, per això la llum i l'imposició, es important.
-MATERIALS: configura l'obra escultòrica que tindrà una gran importància cabal. El material s'ofereix a la vista tant com al tacte, aquest reforca els diferents poders expressius dels diversos materials. L'expressivitat dependrà de la seva pròpia naturalesa i de la textura aconseguida pel seu autor.
A partir del segle XX, van apareixent nous materials.
-REPÒS I MOVIMENT
La representació depèn principalment de les formes (encara que altres elements influeixin). La combinació de línies verticals i horitzontals amb altres en diagonal, corbes i formes geomètriques, poden donar a l'obra una gran sensació de moviment en repòs.
La il·lusió de moviment es crea mitjançant el ritme (seqüències rítmiques i essencialment lineals que estimulan la imaginació creant una sensació il·lusòria de moviment. Les líneals oblics, són una variació) i la tensió com a dinamització i vivificació.
-MOVIMENT REAL
L'espectador al voltant de la figura, mitjançant el tractament rítmic de la pròpia escultura (hel·lenística i barrocs) i el moviment real, inciat pel rus Naum Gabo, amb una construcció d'una sola barreta que vibra al ser impulsada per un motor que produeix un moviment virtual.
-LA LLUM I EL COLOR
-LA LLUM: paper essencial com a element plàstic. Hi ha una llum natural amb la que compta l'escultor alhora de distribuir les masses i els volums.
-EL COLOR:aplicat a l'escultura té diferents sentits (segons l'època). Al egipci el color posseeix una intenció simbòlica i al barroc comporta una interès natural.
-DIFICULTATS EN L'APRECIACIÓ DE L'ESCULTURA:
L'escultura ha tingut dificultats per establir la seva independència, per ficar l'expressió que li és pròpia, per autodefinir-se. L'escultura és massa trimidensional, ocupa un espai i contada per uns sentits que capten el seu volum i pes, a més de l'aparença visual. I sol·licita el sentit del tacte.
FIXTA PER COMENTAR UNA OBRA ESCULTÒRICA:
1.OBSERVACIÓ I ANÀLISI DE L'ESCULTURA.
-CARÀCTERITZACIÓ DE L'OBRA: segons la seva forma.
Una figura exempta és amb la que es pot girar completament al seu voltant.
-RELLEU: el relleu en canvi està unit a un fons i no es pot voltar. Hi han diferents tipus de relleu:
-Relleu negatiu (les figures estàn més enfonsades que en el plànol primitiu)
-Alt relleu (les figures sobresurten més de la meitat del seu volum)
-Baix relleu (les figures sobresurten menys de la meitat del seu volum)
-TIPUS DE MATERIAL UTILITZAT (determina a tècnica instrumental)
-Fang
-Pedra
-Metall
-Fusta
-COMPOSICIÓ i incidència de la llum.
-Relació entre volums de l'obra i creació d'espais i exteriors.
-Incidència de la llum sobre l'obra i com afecta l'observació de l'estàtua.
-Ordenació de l'equilibri i de la simetria o no de l'obra.
-La proporció, la relació entre les diferents parts del cos, entre elles i el conjunt, ha estat objecte d'estudi per part dels escultors. Més tard es van establir els cànons.
-ESTRUCTURA I MOVIMENT: Observació de quina és la línia estructural de l'obra, hi predomina la línica recta i els angles tallants, si l'obra té tendència a l'estatisme, si hi dominen les corbes i els angles arrodonits, si l'obra és dinàmica i vol reflectir moviment, etc.
-TEXTURA: tipus d'acabament de l'obra (poliments, rugositats, parts inacabades, etc.).
-LA FUNCIONALITAT DE L'OBRA
-Decoració aplicada a unn monument arquitectònic i la seva adaptació a les limitacions de l'espai assenyalat.
-Suport d'un element constructiu.
-Decoració interior associada a unn mobiliari o bé decoració exterior.
-IDENTIFICACIÓ DE L'OBRA I VALORACIÓ DEL SEU CARÀCTER HISTÒRIC
-Identificació de l'estil i de l'autor, i de les seves característiques.
-Relació de l'obra amb el seu marc històric i a la inversa.
No hay comentarios:
Publicar un comentario